Lepenie plastov je vzhľadom na ich širokú škálu, rôzne vlastnosti, správanie atď. jedným z najzložitejších procesov. V našich článkoch sme už spomínali, ako rozoznať tzv. lepené a nelepené plasty. Čo znamená lepenie plastov zváraním za studena, ako lepiť mäkčené plasty.
Teraz by sme vám chceli predstaviť využitie modernej technológie pri vysokopevnostnom lepení tvrdých lepiacich plastov. Čo si predstavujete pod týmto pojmom. Ide o celý rad lepení, napr. nárazníkov automobilov a motocyklov a plastových doplnkov, lepenie plastov v kombinácii s kovmi, drevom, betónom, mramorom, sklom atď. Niekto by mohol namietať, že na to máme dvojzložkové epoxidy, ktoré majú konečnú pevnosť až 300 kg/cm2. Áno, určite to nie je chyba, ale epoxidy sú vo všeobecnosti krehké a na niektoré spoje nie sú najvhodnejšie. Ak chceme lepiť tvrdé lepiteľné plasty s vysokou konečnou pevnosťou, môžeme si teraz vybrať z nových moderných lepidiel. Tých je viacero, ale väčšina z nich je dostupná len cez internet a pre laika je ťažké ich objaviť.
Jedným z lepidiel dostupných na bežnom trhu je BISON POWER ADHESIVE, skrátene BISONITE. Je to dvojzložkové polyuretánové lepidlo, ktoré funguje tam, kde iné lepidlá zlyhávajú. Dosahuje vynikajúce vlastnosti pri lepení najmä syntetických materiálov (PVC, bakelit, plexisklo, polyester atď.) Lepidlo je po vytvrdnutí pružné a má vysokú teplotnú stabilitu, od -30 °C do +100 °C.
Bližšie opísať vlastnosti tohto lepidla by mohlo byť náročné na pochopenie, preto sme sa rozhodli ukázať vám toto lepidlo priamo v praxi, pri oprave silne poškodenej plastovej špičky korčule.
Aj veľmi kvalitná značková korčuľa - plastová špička - sa môže poškodiť silným úderom, mrazom, nárazom puku tak, že sa už nedá používať. V prípade tejto korčule bola plastová špička nielen prasknutá, ale kus plastu bol odlomený. Vďaka tomuto odlomenému kúsku plastu bolo veľmi jednoduché určiť, či ide o tzv. lepený plast. Kúsok plastu sa po vhodení do vody potopil, takže bolo jasné, že plast bude držať. O tom, ako identifikovať lepivý plast, sa dočítate v samostatnom článku. Teoreticky bolo na výber niekoľko lepidiel. Lepidlo na zváranie za studena tu neprichádzalo do úvahy, plast je veľmi tvrdý, húževnatý. Výsledný spoj by dlho nevydržal, bol by krehký. Lepší by bol epoxid, ale jeho priľnavosť k plastu nie je najlepšia a je veľmi krehký, nie je pružný. Vybralo sa vysokopevnostné lepidlo na plasty s vlastnosťami vhodnými na tento typ lepenia - pevnosť a pružnosť.
Plastové diely bolo potrebné pred samotným lepením odmastiť. Použili sme BISON SPRAY CLEANER.
Je dôležité dbať na správnu prípravu a miešanie lepidla. Dodržiavanie pomeru 1 : 5 je veľmi dôležité. Dosiahli sme to tak, že sme z každej tuby vytlačili rovnako dlhý prúžok lepidla, dlhý aspoň 5 cm, tuby majú rôzne priemery hrotov a tým sme získali správny pomer. Zložky sme miešali, kým nemali rovnakú farbu. Teraz sme mali 15 minút na samotnú opravu - pretože pracovný čas tohto lepidla je práve taký dlhý.
Na podklad pod plastovú špičku sme nanesli dostatočné množstvo lepidla, potom sme špičku s odlomenými kúskami odstránili a prebytočným lepidlom sme vyplnili spoje a miesta, kde plast úplne chýbal.
Z výsledných fotografií je zrejmé, že oprava bola úspešná. Hrot vydržal záťažovú skúšku - tréning korčuľovania (hokeja). Tento prípad extrémnej opravy sme vybrali preto, aby ste videli, že aj takéto poškodenie sa dá opraviť. Samozrejme, nie všetko sa dá zlepiť, ale veľa vecí áno.